Project Description

SCHAPENHELD documentaire
  • SCHAPENHELD DOCUMENTAIRE
  • shepherd sheep
  • sheep hero documentary

SCHAPENHELD

Schaapsherder Stijn heeft een romantisch wereldbeeld, maar zijn idealisme botst met de harde realiteit van de moderne ondernemer. In deze aangrijpende en filmische documentaire zijn we dicht bij Stijn en zijn familie in hun zoektocht om de traditie levend te houden. Zal zijn strijd vruchten afwerpen of moet hij met de kudde meegaan?

regisseur: Ton van Zantvoort
producent: NEWTON film | seriousFilm
omroep: Omroep Brabant | KRO-NCRV
distributeur: Windmill Film Distribution
sales: Films Transit International
taal: Nederlands | Engelse, Franse, Spaanse, Griekse ondertitels
lengte:
81 minuten voor cinema/ tv | 58 min tv
formaat: UHD 3840 x 2160 | DCP 2K flat, 5.1, 1:85, 25 fps
ISAN: 0000-0004-D799-0000-O-0000-0000-2
categorie: Human interest, portret, milieu, erfgoed, traditie, marktwerking, neoliberaal,

SCHAPENHELD documentaire trailer

Loading...

logline
Een traditionele schaapsherder wordt gedwongen te innoveren in een neoliberale wereld die haaks staat op zijn idealen.

synopsis (53 woorden)
Schaapsherder Stijn heeft een romantisch wereldbeeld, maar zijn idealisme botst met de harde realiteit van de moderne ondernemer. In deze aangrijpende en filmische documentaire zijn we dicht bij Stijn en zijn familie in hun zoektocht om de traditie levend te houden. Zal zijn strijd vruchten afwerpen of moet hij met de kudde meegaan?

Synopsis IDFA (175 woorden)
Zo’n tien jaar geleden leerde filmmaker Ton van Zantvoort de idealistische Stijn kennen als een opgewekte, relaxte man. Stijn is een van de laatst overgebleven, traditioneel werkende Nederlandse schaapherders. Met zijn schapen en drie trouwe viervoeters doorkruist hij natuurgebieden en landerijen, waarbij de grazende kudde het land op milieuvriendelijke wijze bewerkt. Maar van de romantiek en rust die we verbinden met het eeuwenoude beroep van herder is anno nu weinig overgebleven. Aanbestedingen worden steeds ingewikkelder en opdrachten lastiger binnen te halen, omdat grote bedrijven, goedkope Oost-Europese herders en slimme machines het qua kosten makkelijk van Stijn winnen.

Met de camera in zijn kielzog zwerft de herder door prachtige Nederlands landschappen, vol passie vertellend over zijn eeuwenoude beroep en de inventieve keuzes die hij maakt om overeind te blijven. Terwijl hij er alles aan doet om zijn bedrijf draaiende te houden, legt diezelfde camera echter ook vast hoe hij door aanhoudende stress verandert in een verbitterde man met een kort lontje. Prachtige natuurplaatjes, opnames van Stijns aangenaam chaotische gezinsleven en allerhande tragikomische conflictsituaties wisselen elkaar af.

Worried look

Synopsis (217 woorden)
Tien jaar geleden ontmoette regisseur Ton van Zantvoort een van de laatste traditionele schaapherders in Nederland. Stijn had het ideale leven, een liefhebbende vrouw, een kudde schapen en leefde in de natuur zoals we ooit allemaal deden en vaak nog naar verlangen. Door de jaren heen merkte de filmmaker echter hoe de ontspannen en opgewekte herder een steeds korter lontje kreeg en verbitterd raakte. Een traditionele herder die vanwege extreme stress van de een op andere dag zijn haren kwijt raakt: hoe paradoxaal is dat. Was het hoeden van schapen niet het meest ontspannen en romantische beroep ter wereld? ‘De stille heide is al lang niet meer zo stil. Er is oorlog op de hei’ vertelde Stijn en zo begon het verhaal.

Op observerende wijze toont de 81 minuten durende filmische documentaire de harde realiteit van een moderne ondernemer die probeert zijn bedrijf draaiende te houden. Stijn en zijn familie vechten om hun rustige en eenvoudige leven te behouden, maar dit blijkt steeds moeilijker te worden in een dichtbevolkte, moderne wereld waar de kracht van geld en massaproductie zwaarder weegt dan goede bedoelingen en trage tradities. In een overgereguleerde samenleving is zijn zoektocht naar vrijheid een strijd die bijna te moeilijk is om te dragen. Zal zijn strijd vruchten afwerpen of wordt hij gedwongen om met de kudde mee te gaan.

SCHAPENHELD synopsis

Loading...

Regie statement

Jaren geleden ontmoette ik Stijn, een van de laatste Nederlandse traditionele schaapherders. Stijn had het ideale leven, een liefhebbende vrouw, een kudde schapen en leefde in de natuur zoals we ooit allemaal deden en vaak nog naar verlangen. Door de jaren heen merkte ik hoe de ontspannen, opgewekte herder een steeds korter lontje kreeg. Een traditionele herder die vanwege extreme stress van de een op andere dag zijn haren kwijt raakt: Hoe paradoxaal is dat. Was het hoeden van schapen niet het meest ontspannen en romantische beroep ter wereld? ‘De stille heide is al lang niet meer zo stil. Er is oorlog op de hei’ vertelde Stijn tegen mij.

We leven in een wereld die bepaald wordt door de economische wetten en dit is diep doorgedrongen tot een van de meest romantische beroepen op de wereld.

In veel opzichten lijk ik op Stijn. We leven allebei in een neoliberale wereld, die op gespannen voet staat met onze idealen. Ook ik heb gekozen voor een meer onzeker, creatief bestaan en om mijn idealen na te streven. Op mijn manier probeer ik bij te dragen aan een betere wereld door films over deze onderwerpen te maken. Ik ben ook een kleine ondernemer die niet aan innovatie kan ontsnappen. Willen we niet allemaal terug naar de natuur, terug naar het echte leven, daar waar het allemaal om draait? Maar hoe ver moet je gaan om je idealen te proberen te realiseren? En is het niet eenvoudiger om gewoon de kudde te volgen?

Ik zie de wereld om mij heen als een visueel, verhalende informatiebron. Het zien, de verwondering en het bewust ervaren van wat er om mij heen gebeurt, om dan dit gevoel bij de kijker teweeg te brengen. Als filmmaker ben ik op zoek naar onderwerpen die ogenschijnlijk het kleine en het alledaagse vertegenwoordigen, om vervolgens een groot universeel thema aan te snijden. Niet zozeer om een belerend statement uit te dragen, maar om de kijker aan het denken te zetten over onszelf, de wereld waarin we leven en dat wat ons als mens verbindt.

Mijn films gaan over mensen die ik ontmoet; over de wereld waarin we leven en hoe klein deze is geworden. Terugkijkend op mijn langere films dan hebben veel hoofdpersonages een vergelijkbare drijfveer. Mensen die vechten om hun dromen te verwezenlijken. Mensen die ons zorgeloze leventje een confronterende spiegel voor houden. Vaak zijn het mensen die de effecten van onze kapitalistische economie ondervinden. Een economie die alleen in stand te houden is als er genoeg groei is en winst wordt gemaakt. Daarom moeten we steeds meer consumeren en produceren in minder tijd. Het is een paradigma van oneindige groei op een eindige planeet. Hoewel steeds meer mensen dit besef krijgen, zijn er maar weinig die er iets aan doen. Mensen die tegen de stroom in gaan of koste wat kost hun idealen nastreven. Dat sprak me ook zo aan toen ik Stijn leerde kennen. Hij heeft bewust gekozen voor een andere, meer duurzame levensstijl. Maar is die manier van leven in onze huidige samenleving nog wel mogelijk?

Ton van Zantvoort | regisseur | cameraman | editor

TON van ZANTVOORT

PRODUCENT | REGISSEUR | CAMERAMAN | EDITOR

Ton van Zantvoort (Heesch, 1979) is een regisseur, cameraman en editor, wiens werk is vertoond op gerenommeerde A- filmfestivals. Hij won meer dan een dozijn internationale prijzen voor o.a. beste regie, beste camera en beste montage. Zijn films zijn wereldwijd uitgezonden op o.a. VPRO, ARTE/ZDF, Al Jazeera.

Personalia

Ton van Zantvoort (Heesch, 1979)
production company: NEWTON film | newtonfilm.nl |
other websites: www.sheephero.nl | www.schapenheldfilm.nl | tonvanzantvoort.nl
overig: IMDB | Facebook | LinkedIn

Opleidingen

1999 – 2003 Academie St. Joost Breda, Audio Visueel, diploma cum laude behaald
1996 – 1999 Grafisch Lyceum Eindhoven, Vormgeving, diploma behaald
1991 – 1996  Maaslandcollege Oss, HAVO, Ne, En, Sk, Bi,Wi A, Te, diploma behaald

Biografie

Ton van Zantvoort (Heesch, 1979) studeerde in 2003 cum laude af aan de Academie St. Joost in Breda richting audiovisueel. In 2006 beleefde zijn debuutfilm GRITO de PIEDRA de wereld première tijdens het Internationaal Documentaire Festival Amsterdam (IDFA). De film werd o.a. uitgezonden bij ARTE/ZDF. Zijn tweede film a BLOOMING BUSINESS maakte hij in co-productie met de VPRO. De film werd vertoond op zo’n 100 grote film festivals, wereldwijd uitgezonden en won een dozijn aan prijzen, zoals o.a. op DOK Leipzig. In 2016 won zijn spraakmakende documentaire de BENNO TAPES o.a. een Gouden NL Award. Zoals ook bij de 81 minuten durende SCHAPENHELD uit 2018, was hij voor al deze films niet alleen verantwoordelijk voor de (co-) productie en regie, maar verzorgde Ton van Zantvoort ook het camerawerk, de editing, de grading en meer.

Naast het produceren van zijn eigen documentaires, produceerde Ton van Zantvoort ook diverse documentaires voor andere jonge regisseurs. DAY IS DONE* van Guido Hendrikx ging in première op het IDFA , VALLEND van Jef Monté beleefde zijn première op het Nederlands Film Festival en de wereld première van de film over DICK VERDULT ging in première op Bafici in Buenos Aires. Naast lange films maakte Ton van Zantvoort een dozijn aan korte (kunst) films, was hij de editor van lange documentaires en korte fictie, geeft hij master classes op academies in Europa en Canada en is hij jurylid voor diverse internationale filmfestivals en organisaties zoals Panasonic International.

Over Ton van Zantvoort

Ton van Zantvoort observeert met grote aandacht en neemt ons mee in de wereld van mensen aan de rand, mensen die, geconfronteerd met externe machten als toerisme, internationale handel en massacommunicatie proberen te overleven. Met grote menselijkheid toont Van Zantvoort ons letterlijk en figuurlijk een andere wereld – een wereld waarin het leven van elk mens waardevol is.

Zijn films worden gekarakteriseerd door een intieme beeldtaal, een poëtische structuur en een enorme betrokkenheid. In zijn lyrische documentaires met sociaaleconomische ondertoon weerstaat hij vaak de verleiding van interview en commentaar.

Zijn manier van werken lijkt te liggen in het verlengde van de direct cinema; directe observaties met zo min mogelijk ingrepen van buitenaf en controle over vrijwel het gehele maakproces van de film. Maar in Ton zijn films zie je echter een voorkeur voor stilering en een nadruk op de vormgeving van beeld en geluid. Zijn werk is origineel van aard en getuigt inhoudelijk van een grote wilskracht bij de maker. Binnen zijn films neemt Ton van Zantvoort doelbewust een standpunt in en hij geeft daarmee een eigen visie op de werkelijkheid. De visie van een westerling die ons en zichzelf een spiegel voorhoudt. Een confronterende spiegel, maar ook een waar je graag langdurig in kijkt.

Filmografie (selectie)

Filmografie als regisseur
ALL OF US, 85 min, in productie
SCHAPENHELD, 81 min, co-productie met seriousFilm, Omroep Brabant en KRO-NCRV, 2018
de BENNO TAPES, 54 min, i.s.m. Van Osch Films, 2015
Kees en Mien, 30 min, co-productie met Zuidenwind film, 2011
a BLOOMING BUSINESS, 52 min, co-productie VPRO, 2009
GRITO de PIEDRA, 55 min, ARTE/ ZDF, 2006
overige: Het verleden heeft de toekomst, 18 min, 2011; Lovely Planet, 8 min, 2009; Carrousel, 7 min, 2010; Another day in Bombay, 10 min, 2007; Isla Totora, 10 min, 2007; Pack, 5 min, 2005; Moja Mbegu, 5 min, 2004; Items, 25 min, 2003, Khamuvillage, 25 min, 2003

Filmografie als producent
Het Gat In Mijn Leven, regie Xavier van Delft, in ontwikkeling
HONDS, 25 min regie Josefien van Kooten, in productie
DICK VERDULT, 70 min, regie Luuk Bouwman, 2017
VALLEND, 25 min, Teledoc Campus, regie Jef Monté, 2014
Loving Heart, 71 min, regie Wouter Verhoeven, 2013
DAY IS DONE*, 30 min, regie Guido Hendrikx, 2010

Internationale prijzen

Honoroble mention, Festiver Festival Barichara, Colombia, 2019
Green Warsaw Award, Millennium Docs Against Gravity, Polen, 2019
Beste Europese Cinematografie, European Cinematography Awards/ ECA, Europa, 2019
Distributie prijs La Trois, Millennium Documentary Festival, België, 2019
Beste film + Beste regisseur
, NVIFF, Nederland, 2019
Top 10 best of IDFA publieksprijs,
IDFA, Nederland, 2018
Gouden NL Award beste productie van alle categorieën, Nederland, 2016
NL Award
beste documentaire 2015 van alle regionale omroepen , Nederland, 2016
Trevignano FilmFest Award, Italië, 2013
Eervolle Vermelding, beste internationale korte film, Planet in Focus, Toronto, Canada, 2011
Jury publieksprijs, FIFDH, Festival International du film des droits de l’homme de Paris, France, 2011
Publieksprijs & Speciale jury vermelding, The Art of the Document, Warschau, Polen, 2010
Golden Olive awards, voor beste documentaire & cinematografie, Int. Festival Bar, Montenegro, 2010
Publieksprijs, Millennium Film Festival, Brussel, België, 2010
Press award, beste film van het FICA festival, Goiás, Brazilie, 2010
Best Treatment jury prijs, Cinema Planeta, Cuernavaca, Mexico, 2010
Healthy Workplaces Film Award, DOK Leipzig, Leipzig, Duitsland, 2009
Speciale vermelding Open Eyes Award, Med Filmfestival, Rome, Italië, 2009
Publiekprijs Mixed Greens, Planet in Focus, Toronto, Canada, 2009
Eervolle Vermelding, Media city13, Visual Art Festival, 2007
2e prijs, NFTVM award, voor beste nieuwe Nederlandse filmmaker, 2006
Nominatie voor St. Joost Penning, 2003

Ton van Zantvoort - SHEEP HERO documentary snow

Filmfestival vertoningen (selectie)

Nationaal – IDFA International Documentary Film Festival, Amsterdam (2018, 2010, 2006, 2005); Nederlands Film Festival, Utrecht (2019, 2014, 2009, 2007, 2005);

Europees – DOK Leipzig, Duitsland; Visions du Réel, Zwitserland; Thessaloniki Documentary Festival, Griekenland (2009,2019);  DOK.fest, München; Festival dei Popoli, Italië; Documenta Madrid, Spanje; Millennium Docs Against Gravity, Poland; Docpoint Helsinki, Finland; Docville, Belgie; Edinburgh International Film Festival, One World Praag, Tjechië; Dokufest, Kosovo; MakeDox Macedonië; Moldox, Moldavië; European Film Festival Palić, Serbië; Eberswalde Film Festival – Provinziale, Duitsland; UK; Art of the Document Multimedia Festival, Polen; Split International Festival of New film, Kroatië; International Millennium Film Festival, België; International Film Festival for Human Rights, diverse locaties in Frankrijk; International Audiovisual Festival of Biodiversity, Italië, Kinookus FFF, Kroatië; Sunchild Film Festival, Armenië; This Human World, Oostenrijk; Jihlava IDFF, Tsjechië ; CineEco Portugal;

Wereld – Vancouver International Film Festival, Canada; Planet in Focus, Toronto; Montreal Human Rights Film Festival; Margaret Mead Film Festival & travelling selection, New York, Chicago, Florida, Vermont, Indiana; BAFICI Buenos Aires; DOCSMX Festival Internacional de Cine Documental, Mexico; Animal & Nature Film Festival, Beijing, China; Film Festival Arlington, Virginia, USA; Duke City DocFest, Albuquerque, New Mexico, USA; Criterio Ambiental, Costa Rica; Short Film Festival, Moscow; International Documentary Festival, Agadir, Marokko; Green Film Festival, Seoul, Korea; New Zealand International Film Festival, Nieuw Zeeland; Flahertiana International Documentary Festival Russia; BIFED, Turkey; Festiver Festival Barichara, Colombia,

Overige (selectie)

NEWTON film BV: Oprichter 2006- heden
DOCfeed
Artistiek adviseur 2015- heden
Stichting TEEK Voorzitter
(2008- heden): TEEK zet zich in voor filmmakers die de grenzen opzoeken
Gastdocent (regie, documentaire, cinematografie, editing 2006-heden) bij o.a. HKU Media Utrecht, Academie St. Joost Breda, Koning Willem 1 College ‘s-Hertogenbosch , Mgr. Frencken College Oosterhout, DOCedu, Sparkle (Eindhoven)
Masterclasses gegeven o.a. Planet in Focus (Toronto); Universiteit van Manitoba, Canada; 3 daagse Masterclass met Cherry Duyns o.l.v. Jan Eilander bij Dziga Nijmegen
Jurylid op diverse (inter-) nationale film festivals, zoals o.a International Film Festival Montenegro, International Film Festival Breda (met Monic Hendrikx & Marc de Cloe), Filmfront Festival, Gorinchem (met Hans Eijses), Panasonic International LUMIX award, (met Michael Lum & Fred Flade)

Publicaties (selectie)

Recensies, publicaties en interviews in alle kranten zoals Trouw, NRC, Volkskrant, AD, Telegraaf en Filmkrant, Brabants Dagblad, BN de stem, Nu.nl, De Groene A’dammer, EVA, KONKAV, alle Nederlandse tv gidsen, veel internationale kranten en filmfestival bladen zoals EDN DOX magazine, Modern Times Review, Eye For Film, Indiewire, IDFA dagkranten, Nederlands Film Festival krant, etc.

Tv en radio interviews (selectie)

VPRO Best of IDFA NPO, Al Jazeera wereldwijd, Sky Movies Verenigd Koninkrijk, ArmNews Duitsland, ET1 Griekenland, NPO2 Radar, Eenvandaag, TV10 Regionaal, Radio Deutsche Welle Duitsland, Radio Klara VRT België, Omroep Brabant Radio, Dit is de Dag EO,

NEWTON film SHOWREEL

Vrij werk SHOWREEL

Referenties

Jury rapport (van o.a. John Appel/ Oscar van der Kroon), Gouden NL-Award, 2016 (70 woorden)
De makers hebben de beelden knap in elkaar gezet in een sterke montage. De impact en relevantie zijn groot. Het bekijken van de film is een emotionele belevenis. Van sympathie, tot medelijden, tot ergernis, tot wanhoop. Als kijker wordt je geraakt door al deze emoties, om met stijgende verbazing de documentaire uit te kijken. De film slaagt er uitermate goed in om de oordeelsvorming aan de kijker over te laten.

Jukka Takala, Director of European Union -OSHA, Spain
Only 10 films from international filmmakers were nominated for the Film Award and selected from 2,578 documentaries submitted to DOK Leipzig this year. I would like to offer my congratulations to Ton Van Zantvoort, whose film was a worthy winner. He approaches the topic in a highly creative way and highlights the strength of international documentary film-making in 2009.

Jury rapport, NFTVM-award (86 woorden)
Ton van Zantvoort laat door zijn werk zien in staat te zijn doelgericht en met filmische middelen tot een prachtig eindresultaat te kunnen komen. Hij slaagt erin onder moeilijke omstandigheden een afgerond en weloverwogen beeld te creëren met prachtig licht. Zijn werk getuigt van historisch bewustzijn en respect voor zijn personages. Hij weet knap een sfeer te treffen en speelt het door mooie observering klaar zijn personages heel dichtbij te laten komen. Om werk van zulke hoge kwaliteit af te leveren dwingt bewondering en respect af.

René Bosma, adjunct directeur Academie St. Joost (113 woorden)
Zijn manier van werken lijkt te liggen in het verlengde van de direct cinema; directe observaties met zo min mogelijk ingrepen van buitenaf en controle over vrijwel het gehele maakproces van de film. Maar in Ton zijn films zie je echter een voorkeur voor stilering en een nadruk op de vormgeving van beeld en geluid. Het werk is hierdoor origineel van aard en getuigt inhoudelijk van een grote wilskracht bij de maker. Binnen zijn films neemt Ton doelbewust een standpunt in geeft daarmee een eigen visie op de werkelijkheid. De visie van een westerling die ons en zichzelf een spiegel voorhoudt. Een confronterende spiegel, maar ook een waar je graag langdurig in kijkt.

Panasonic International (101 woorden)
Met de titel ‘onafhankelijk filmmaker’ noemen we slechts de helft van wat Ton van Zantvoort feitelijk doet. Zijn films worden gekarakteriseerd door een intieme beeldtaal, een poëtische structuur en een enorme betrokkenheid. Van Zantvoort observeert met grote aandacht en neemt ons mee in een wereld waarin mensen proberen te overleven, maar worden geconfronteerd met externe factoren als toerisme, internationale handel en massacommunicatie. In zijn korte carrière, heeft de van oorsprong Nederlandse regisseur en cameraman zijn films reeds getoond op honderden filmfestivals over de gehele wereld., is hij meer dan 20 keer bekroond en heeft hij daarnaast les gegeven op diverse instituten.

Recensies SCHAPENHELD
Trouw “Filmmoment van 2019, niet te missen!”
Volkskrant ★★★★ “Een visuele ode aan een oerlandschap. En als er een ooit een prijs bestaat voor de mooiste drone-filmbeeld mag Schapenheld winnen.”
Nederlands Dagblad ★★★★ “Schapenheld laat je echt meeleven met Stijn.”
Indebioscoop ★★★★★ “een ijzersterke film”
Filmvandaag ★★★★ ½ “Alles klopt aan Schapenheld. Er is een compleet verhaal, afgewisseld met prachtige beelden en schitterende personages. Niets hiervan zou misstaan in een speelfilm.”
De Protagonisten ★★★★ Een aanrader. De beelden zijn prachtig – ook Nederland heeft hele mooie natuur – en oprechter dan Stijn kom je ze bijna niet meer tegen.
De Standaard ★★★★ Een gevoelig tijdsdocument
De Morgen ★★★★ Hypnotiserend mooi

Internationale recensies van a BLOOMING BUSINESS

a poetic, cinematic and poignant documentary – IMDB Movie database – USA
the film intrigues and outrages in equal measure – Eye For Film, review 4 out 5 stars – UK
Part poetry, part explosive exposé – Newport International Film Festival – USA
A quietly formidable film – Vancouver International Film Festival -CA
It’s time to wake up and smell the imported roses – Edinburgh Int’l Film Festival – UK
for the outstanding artistic achievement of a strong film – Golden Olive Award

SCHAPENHELD regisseur

Loading...

over Stijn

Stijn is een gepassioneerde, sociale, wereldbewuste man. Vanuit een diepe overtuiging dat we beter met de wereld en met de dieren om moeten gaan, besloot hij twintig jaar geleden om schaapherder te worden en probeerde hij zelfvoorzienend te leven.

Het moderne neoliberale leven is echter moeilijk en zijn pure, compromisloze manier van leven lijkt steeds meer in strijd te komen met de wereld om hem heen. Een wereld die wordt aangedreven door geld, technologie en massaconsumptie. Een wereld die de voorkeur geeft aan degenen die ‘met de kudde meegaan’. Een wereld waarin het onmogelijk lijkt om zijn dromen waar te maken. Stijn is misschien geen geboren zakenman, maar het is vooral dit contrast tussen hoe de wereld zou moeten zijn en de realiteit die hem bitter heeft gemaakt. Stijn is een enorme doorzetter en blijft zoeken naar manieren om te overleven en zijn familie te onderhouden.

De Flaes Schaapsherder hooge mierde
regisseur Ton van Zantvoort

TON VAN ZANTVOORT | REGISSEUR | PRODUCENT IMDB
Zijn werk als regisseur, cameraman en editor is vertoond op gerenommeerde filmfestivals zoals IDFA, Festival dei Popoli, Thessaloniki en VIFF en is wereldwijd uitgezonden op o.a. VPRO, ARTE/ZDF en Al Jazeera. Hij won meer dan een dozijn internationale prijzen voor beste regie, camera en montage waaronder op DOK Leipzig.

Joost Seelen coach